Istniejące modele public relations

Public relations to wspólne działanie wiedzy i instynktu, które może postępować według czterech modeli opracowanych w 1984 roku przez Gruniga i Hunta: rozgłosu, informacji publicznej oraz strategii dwukierunkowych – asymetrycznej i symetrycznej. Na czym polegają i jak wykorzystywane są w praktyce PR-u?

I model – rozgłos

Innymi słowy  „nieważne co o Tobie mówią, byleby mówili”. Ten nieco przestarzały model zakłada, że każde zdarzenie (negatywne lub pozytywne) jest dobre do rozsławienia marki. Pijarowcy postępujący według tej strategii przekazują do mediów korzystne wizerunkowo informacje na temat zleceniodawcy, niekoniecznie prawdziwe. Niemniej, specjaliści z publicrelations.pl przypominają, że „rozgłos” wciąż jest praktykowany przez agencje związane z artystami, sportowcami i celebrytami.

II model – informacja publiczna

Głównym założeniem modelu jest przekazywanie prawdziwych informacji o firmie i uświadamianie społeczeństwa. Notki prasowe powinny być w 100% wiarygodne oraz podpisane – tak, aby odbiorcy dostrzegli otwartość i przejrzystą politykę marki. Tego typu promocje są wykorzystywane przez fundacje, organy rządowe, obiekty kulturowe i kampanie społeczne.

III model – dwukierunkowy asymetryczny

To obecnie najczęściej stosowany model, doskonały do promowania przedsiębiorstw komercyjnych – podkreśla portal publicrelations.pl. W tej strategii manipulacja ograniczona jest do minimum, a działania speców od PR poprzedzone są marketingowymi badaniami potrzeb odbiorców. Działając według tego modelu, należy podkreślać  głównie te cechy marki, które spełnią oczekiwania opinii publicznej i spodobają się klientom.

IV model – dwukierunkowy symetryczny

Model zakłada mediację pomiędzy marką, a odbiorcą poprzez przekazywanie informacji. W tej strategii obie strony są wygrane – firma dociera do klienta bez agresywnej promocji i manipulowania faktami, a klient zyskuje rzetelną wiedzę o marce. Niestety, walka o klienta z innymi firmami niejako wymusza podjęcie mniej subtelnych działań, dlatego ów model sprawdza się głównie... przy braku konkurencji.

Materiał zewnętrzny