Gadżety reklamowe a psychologia - jak wykorzystać wiedzę o zachowaniach społecznych do osiągnięcia sukcesu w biznesie?

Chociaż gadżety reklamowe są znane i stosowane już od wielu lat, to nadal istnieje grupa przedsiębiorców, która nie docenia ich ogromnego wpływu na zachowania konsumentów. Przeciętnym człowiekiem rządzą mechanizmy psychologiczne, które nakazują mu zachowywać się w określony sposób. Jaki ma to wpływ na popularność i skuteczność rozdawania gadżetów reklamowych?

Reguły życia społecznego są obiektem badań psychologów na całym świecie. Odnoszą się nie tylko do zachowań społecznych, ale również konsumenckich. Ich związek z gadżetami reklamowymi opiera się na zależnościach pomiędzy zachowaniem jednostki w grupie i wpływie, jaki grupa może wywrzeć na jednostkę.

“Rób drugiemu co Tobie miłe”, czyli zasada wzajemności

Zasada wzajemności to jedna z najważniejszych reguł społecznych, która doskonale oddaje ideę gadżetów reklamowych. Zgodnie z tą zasadą, kiedy człowiek zostanie czymś obdarowany, odczuwa potrzebę zrewanżowania się. Zatem kiedy potencjalny klient otrzyma gadżet reklamowy, w pewnym sensie czuje się zobligowany do skorzystania z oferty ofiarodawcy. Prosty długopis lub kalendarz z logo i hasłem reklamowym jest jedną z dróg do pozyskania zainteresowania konsumenta, wzbudza w nim pozytywne uczucia, co stwarza pole do działania dla sprzedawcy.

Wpływ grupy na jednostkę - społeczny dowód słuszności

Reguła społecznego dowodu słuszności wiąże się ze zjawiskiem normatywnego wpływu społecznego. Oba konstrukty odnoszą się do wpływu, jaki grupa wywiera na jednostkę, a w kontekście gadżetów reklamowych, grupa konsumentów, która otrzymała gadżet i kupiła produkt, na konsumenta, który otrzymał gadżet, ale jeszcze nie kupił produktu. Według społecznego dowodu słuszności, dobre i pozytywne jest to, co grupa za takie uznaje, dlatego jeśli grupa kupiła produkt, tzn. że jest on dobry i kolejny konsument również może go kupić. W ten sposób sprzedawcy tworzą nowe normy zachowania, oparte na z pozoru banalnych gadżetach reklamowych.

Co zrobić, żeby psychologia zadziałała?

Psychologiczne reguły życia społecznego mają ogromną moc, ale żeby zadziałały tak, jak chce tego przedsiębiorca, musi on zadbać o jakość wysyłanego klientom przekazu, czyli gadżetów reklamowych. Należy więc zwrócić szczególną uwagę na rodzaj wręczanych gadżetów i wybierać jedynie te, które są przydatne, funkcjonalne i mają szansę wzbudzić w obdarowanej nimi osobie zaangażowanie. Wystarczy więc wybrać odpowiedniego dostawcę, np. https://promo5.pl/, który oferuje nowoczesne gadżety reklamowe wysokiej jakości.

 

Artykuł partnera