Influence marketing – skuteczny sposób na dotarcie do atrakcyjnej grupy klientów

​​

Youtuberzy i inni popularni ludzie Internetu to nowa nadzieja w marketingu online. Ich wykorzystanie w komunikacji marketingowej daje o wiele lepsze efekty niż współpraca z celebrytami. Influencerzy nie dość, że mają swoje własne audytorium, to na dodatek bardzo często mają większy zasięg oddziaływania od tradycyjnych mediów. Czym jest influence marketing i jak wykorzystać jego potencjał w praktyce – podpowiadamy w tekście.

Gwiazdy nowej generacji

Komunikacja marketingowa oparta o rekomendacje osób mniej lub bardziej znanych to nie jest wymysł XX wieku. Klienci w swych wyborach konsumpcyjnych od zawsze kierowali się opiniami innych osób, nie tylko podobnych do siebie, ale także oryginalnych i wpływowych. Do niedawna w reklamie występowały głównie osobowości muzyki, filmu czy sportu. Obecnie dla ludzi w wieku 12-18 lat takie osoby są mało wiarygodne. Dzisiaj marki coraz częściej zaczynają wykorzystywać osoby, które swą popularność zawdzięczają twórczości (choć może właściwiej byłoby powiedzieć, obecności w sieci). To one, dzięki dużej publiczności, mogą zagwarantować markom rozpoznawalność wśród młodego pokolenia. Dzisiaj indywidualności znane ze szklanego ekranu nie są w stanie już zawładnąć wyobraźnią młodzieży. Ich uwaga jest skierowana na Internet i tam też poszukują swoich idoli. Dla starszego pokolenia to może być zaskakujące, że osoby występujące w sieci, czasem bez większych przebłysków talentu, których występy do spektakularnych nie należą (bo trudno do takich zaliczyć filmiki prezentujące nastolatkę pokazującą, jak używać błyszczyka do ust), cieszą się niemal kultem. Młodzi wierzą, że to, co oni robią, to wykonują to z pasji. Bynajmniej chcą wierzyć, że tak się dzieje.

Content Marketing

Yotuberzy i spółka

Większość współczesnych idoli młodego pokolenia to ludzie, którzy znani są głównie w sieci. Oni nie istnieją praktycznie w tradycyjnych mediach (jeśli już, to w ramach przeglądu znanych osób w sieci). Do tych gwiazd, które próbują uwodzić ze szklanego ekranu czy stron czasopism, młodzi nie mają zaufania. Największą popularnością cieszą się oczywiście gwiazdy serwisu YouTube i mediów społecznościowych. To one w pierwszej kolejności wykorzystywane są przez marki w komunikacji marketingowej. Wynika to głównie z faktu, że mają już własny kanał komunikacji i duże audytorium (klasycznym celebrytom trzeba opłacić kanały komunikacji i znaleźć odbiorców) oraz gwarantują firmom większy zasięg niż prasa, radio czy telewizja (chociaż nowoczesny marketing już nie przywiązuje tak dużej wagi do tego czynnika, raczej skupia się na osiąganiu konkretnych wyników). Większość idoli internetowych ma więcej fanów w social media, niże gwiazdy występujące na scenie.

Influence marketing w praktyce

Marki od dawna wykorzystują w komunikacji marketingowej osoby wpływowe, które cieszą się dużym zaufaniem wśród grupy docelowej. Najczęściej spotykane i najbardziej skuteczne sposoby w praktyce;

- oficjalna współpraca, gwiazda jest ambasadorem marki, jej zadanie polega na promowaniu je produktów,

- marka jest sponsorem gwiazdy,

- gwiazda jest recenzentem, w tym przypadku marki starają się ukryć fakt współpracy lub nie podawać go do publicznej wiadomości.

- product placement, gwiazda w swojej działalności wykorzystuje produkty promowanej marki.

Skuteczność działań w influence marketingu zależy od kilku faktorów:

- prawidłowy wybór gwiazdy odnośnie do grupy docelowej. Każda ma swój specyficzny „elektorat”, który jest w stanie bezrefleksyjnie za nią podążać. To, co ona zaproponuje lub zarekomenduje, to wśród odbiorców traktowane jest jako pewien absolut.

- doborze emocji, jakie towarzyszą występom gwiazdy, do charakteru grupy docelowej. Te najlepiej odczytać z charakteru komentarzy, które można znaleźć każdorazowo pod premierowym filmikiem. Czy opinie w nich wyrażone są wspólne dla całego audytorium, czy publika jest podzielona co do jakości występu? O wiele lepszy efekt można osiągnąć, kiedy widzowie wyrażają pewien wspólny entuzjazm. Należy także monitorować, które filmiki są chętnie rozpowszechniane w sieci. Jeśli ktoś udostępni taki filmik na własnym profilu, to najczęściej znaczy, że podziela wyrażony w nim pogląd.

- doborze komunikatu, który chce marka zaprezentować, do specyfiki grupy docelowej.

Przy pomocy marketingu wpływu można prowadzić zarówno kampanie sprzedażowe, jak i wizerunkowe. Nierzadko marki korzystają z kilku osobowości, wtedy każda z nich odpowiedzialna jest za działania w jednym z tych konkretnych obszarów.

Podsumowanie

Obecnie coraz więcej marek wykorzystuje influence marketing. Jednak, aby odnieść sukces w tym zakresie, należy nie tylko dobrze wybrać osoby wpływowe, ale także zrobić to w sposób interesujący. Kreatywność jest tutaj równie ważna, jak ilość fanów, która śledzi poczynania gwiazdy. Oczywiście marketing influence niesie za sobą pewien stopień ryzyka. Nigdy nie ma pewności, czy zaangażowana do kampanii reklamowej osobowość, nie zrobi czegoś, co będzie sprzeczne z misją marki. Jednak to nie powinien być powód do rezygnacji z tego skutecznego sposobu promocji. W influence marketingu tkwi ogromny potencjał i warto go wykorzystać, póki Internetowi idole są skłonni pracować za dość przystępne stawki. Za chwilę będą oczekiwać honorariów porównywalnych do globalnych gwiazd sportu czy muzyki.