Copywriting, czyli tworzenie skutecznych tekstów, sloganów i haseł reklamowych staje się coraz popularniejszym zajęciem. Jeszcze niedawno mało kto wiedział, czym zajmuje się copywriter, a dziś rzesze ludzi deklarują chęć uprawiania tego zawodu.
Czy łatwo zostać copywriterem? Wszystko zależy od umiejętności i indywidualnych predyspozycji zainteresowanej osoby. Niekiedy przydaje się też odrobina szczęścia. Niektórym, choć sami nie posiadają jeszcze dużego doświadczenia, zlecenia same wpadają w ręce, inni copywriterzy, pomimo tego, że od kilku lat działają już w branży i piszą całkiem dobrze, wciąż zmuszeni są do aktywnego poszukiwania klientów. Skąd takie różnice?
Bądź komunikatywny
Okazuje się, że niezwykle istotne jest nie tylko to, czy potrafisz pisać i angażować czytelników, ale także to, w jaki sposób komunikujesz się z potencjalnym klientem. Jeśli nie będziesz w stanie nawiązać z nim pozytywnej relacji, a współpraca przebiegać będzie w niezbyt przyjemnej atmosferze, możesz mieć pewność, że następnym razem, jeśli nie jesteś jednym z najlepszych copywriterów w kraju, klient poszuka innego wykonawcy zlecenia.
Jak zatrzymać klienta?
Najważniejszą zaletą copywritera są oczywiście skuteczne oraz poprawne pod względem merytorycznym i językowym teksty. Bez tego nie ma mowy o nawiązaniu współpracy. Nie jest to jednak jedyny, konieczny do spełnienia warunek. Klienci chwalą sobie współpracę z copywriterami, którzy:
wykonują zlecenia na czas,
informują o przewidywanym czasie realizacji zlecenia,
pozostają w stałym kontakcie z klientem,
szybko, sprawnie i rzeczowo odpowiadają na zapytania zleceniodawcy.
Warto zapamiętać, że koszt wykonania zlecenia, jaki określa copywriter Dynanet.pl, nie jest najistotniejszym kryterium wyboru wykonawcy zlecenia przez klienta, któremu zależy na wysokiej jakości wykonanej pracy. Zdecydowanie bardziej liczy się dobry warsztat, terminowość, komunikatywność oraz możliwość szybkiego kontaktu.
Od czego zacząć
Aby zaistnieć w branży i dać się poznać potencjalnemu klientowi, trzeba najpierw do niego dotrzeć. Sposobów jest kilka. Nie wszystkie okażą się równie skuteczne, nie wszystkie też będą odpowiadać każdej osobie. Warto wybrać te, które mają największą szansę powodzenia lub po prostu wypróbować wszystkie analizując przy tym ich skuteczność.
Pomyśl o blogu
Wielu copywriterów prowadzi własne strony blogowe, na których pisze o życiu, kulinariach, podróżach i wielu innych, pasjonujących ich tematach. Poprzez swoje teksty prezentują własny styl oraz umiejętności pisarskie. Za stronie zazwyczaj znajduje się też zaproszenie do kontaktu w celu nawiązania współpracy. Kilka zgrabnie skreślonych zdań o sobie oraz krótkie portfolio, jeśli copywriter takowe posiada, mogą okazać się strzałem w dziesiątkę.
Własny blog to doskonały sposób na dotarcie do klienta, pod warunkiem, że strona jest dobrze wypozycjonowana i widoczna w Google. To z kolei może być procesem żmudnym i długotrwałym. Dlatego prowadzenie bloga proponuję zostawić na czas, kiedy zdobędziesz już pozycję w branży.
Na dobry początek
Dla początkującego copywritera znacznie lepszą i szybszą opcją dotarcia do klienta może okazać się rozesłanie próbki własnych, powiedzmy 2 – 3 tekstów. Kluczowe będzie zainteresowanie nimi agencji reklamowych i firm zajmujących się pozycjonowaniem stron internetowych. Warto oczywiście zaznaczyć, że tekstów tych nie wolno wykorzystywać bez uprzedniej zgody autora. Można też skorzystać z portali dla copywriterów, np.: Textbooker, 10heads.pl, useme. W tym przypadku musisz się jednak liczyć z wynagrodzeniem zdecydowanie niższym niż przy bezpośrednim kontakcie ze zleceniodawcą.
Pierwsze kroki stawiane w copywritingu mogą być trudne. Zazwyczaj na widoku są niezbyt ciekawe zlecenia za niewielkie stawki. Jednak kiedy już pozwolisz poznać się klientom, wykażesz się erudycją i umiejętnością odnajdywania się w różnorodnej tematyce, będzie zdecydowanie lepiej.
Zostaw komentarz