Projekt wizytówki – o czym musimy pamiętać

Zaprojektowanie wizytówki nie jest tak prostą sprawą jak mogłoby się wydawać. Mały format, jedynie najpotrzebniejsze informacje – ale to właśnie ten mały format nastręcza najwięcej problemów: co zawrzeć na wizytówce, jaką grafikę zastosować, co będzie dobrze wyglądać? Sprawdźcie, o czym należy pamiętać przy projektowaniu wizytówki.

Co jest najważniejsze

Niezbędnym minimum każdej wizytówki są dane: imię i nazwisko osoby, do której należy, zajmowane stanowisko, nazwa i logo firmy, dane adresowe, jeśli posiadamy siedzibę, w której możemy przyjmować klientów oraz dane kontaktowe: numer telefonu, adres email oraz adres strony www. Wizytówka powinna być spójna kolorystycznie i graficznie oraz wpisywać się w identyfikację wizualną firmy, w której jesteśmy zatrudnieni.

Ważna jest również oryginalność. Formaty wizytówek są zbliżone, zatem powinniśmy pomyśleć o czym, co będzie nas wyróżniać na tle wielu podobnych wizytówek. Na pewno nie należy powielać w tej kwestii pomysłów konkurencji, ale starać się zrobić coś wyjątkowego: postawić na niestandardowy materiał lub sięgnąć po niespotykane elementy, np. elementy ruchome, przezroczyste, z teksturą itp.

Wizytówka musi być przejrzysta i zawierać jasny komunikat. Nadmiar treści może odstraszyć i z pewnością nie będzie zachęcał do zapoznania się z informacjami. Kierujmy się zasadą prostoty w komunikacji: im prościej, tym łatwiej zapamiętać przekaz.

Prosta wizytówka nie musi być nudna. Możemy uatrakcyjnić ją formą, stawiając na aspekty wizualne: właściwy dobór kolorów, czcionek, grafiki. Jeśli podejdziemy do wizytówki kreatywnie, połączenie elementów graficznych z umiarkowaną ilością tekstu powinno przynieść zadowalające efekty.

Informacje techniczne

Trochę technikaliów i ścisłego podejścia do projektu również się przyda. Podstawowe pytanie zwykle odnosi się do rozmiaru wizytówki. Standardowy to 90 x 50 mm – w taki formacie też zalecamy wykonanie: mieści się on do wizytowników i ma odpowiedni rozmiar do schowania wizytówki w portfelu.

Przekazując wizytówkę do wydruku musimy pamiętać o tak zwanych spadach, czyli odległości treści od marginesu. Projektując należy zostawić po 5 mm z każdej strony, aby zapobiec sytuacji ucięcia istotnych elementów wizytówki przy wydruku. Dla bezpieczeństwa zawsze jednak warto zapytać drukarnię o wysokość spadów.

Wybierając czcionkę, pamiętajmy o korelacji z czcionkami używanymi w firmie: w oficjalnych dokumentów, na logo. Wszystko musi być spójne, zwłaszcza, że logo firmy z pewnością pojawi się także na naszej wizytówce. Logo umieszczane jest zazwyczaj w lewym, górnym rogu wizytówki, zgodnie z kierunkiem czytania: od lewej do prawej, z góry na dół.

Jeśli chodzi o układ i rozmieszczenie elementów, zazwyczaj i najczęściej spotykany jest układ poziomy. Nie zawsze musie on jednak taki być. Wizytówka w układzie pionowym, ciekawie zaprojektowana może już sama w sobie wyróżniać się na tle innych i zapadać w pamięć.

Pamiętajmy, aby przed wydrukiem właściwym w całym zaplanowanym nakładzie, skorzystać także z wydruku próbnego, który pozwoli nam zweryfikować zarówno sam projekt, jak i wybór materiałów.

 

Artykuł sponsorowany