Coraz więcej polskich przedsiębiorstw zaczyna dostrzegać zalety wynikające z prowadzenia działań komunikacyjnych. PR obecny jest już nie tylko w największych, międzynarodowych korporacjach – również średnie i małe firmy śmielej i chętniej inwestują w ten obszar działalności, korzystając z usług profesjonalnych agencji public relations. Warszawa, Łódź, Kraków czy Gdańsk – we wszystkich z dużych miast odnaleźć możemy dziesiątki agencji, które oferują usługi z tego zakresu. Jak wybrać najlepszą?
Kluczem do osiągnięcia sukcesu w dziedzinie public relations jest przemyślany wybór agencji. Tylko profesjonalny i zaufany partner jest w stanie zagwarantować firmie efektywny PR. Jak takiego znaleźć? Poniżej prezentujemy kilka wskazówek, na które warto zwrócić szczególną uwagę.
Zdefiniowanie własnych potrzeb
Poszukiwanie agencji PR warto rozpocząć od krótkiej autoanalizy. Jasne określenie najważniejszych aspektów naszej działalności oraz krótko i długoterminowych celów pozwoli na wyklarowanie oczekiwań wobec agencji. Analiza powinna obejmować odpowiedzi na następujące pytania:
Jak prezentuje się nasza aktualna sytuacja rynkowa?
Jakie są nasze podstawowe cele biznesowe?
Jak wygląda nasz idealny model współpracy z partnerami i podwykonawcami?
Jak wyglądały nasze dotychczasowe działania w zakresie PR?
Czego oczekujemy od agencji public relations?
Przygotowanie briefu
Kiedy zdołamy określić własne oczekiwania, możemy przystąpić do sporządzenia briefu, który posłuży za podstawowy dokument w przetargu. W przygotowaniu briefu warto włożyć dużo wysiłku – im bardziej będzie szczegółowy i dopracowany, tym łatwiej będzie nam odnaleźć odpowiedniego partnera. Dokument powinien zawierać:
informacje o firmie i opis jej aktualnej sytuacji (sytuacji wyjściowej) – możemy posłużyć się częścią informacji zebranych w ramach autoanalizy;
przedstawienie oczekiwań wobec agencji PR;
zakres przewidywanych zadań;
wymagania dotyczące prezentacji dostarczanych przez agencje;
kryteria wyboru agencji.
Rozesłanie briefu
Gotowy dokument możemy wysłać do agencji, których specjalizacją jest PR firm. Warszawa i największe agencje PR nie są jedynymi miejscami, w których warto szukać parterów! Najpotężniejsi giganci w branży public relations nie są często w stanie poświęcić indywidualnym klientom należytej uwagi. Zwróćmy więc szczególną uwagę na firmy, które pomimo stabilnej pozycji na rynku, zachowują indywidualny stosunek do swoich klientów (przykładem takiej agencji może być uznany warszawski zespół Consultingandmore).
Wybór odpowiedniego partnera
Przede wszystkim pamiętajmy, że niska cena nie może być jedynym argumentem przemawiającym na korzyść danej agencji. Wybierając partnera dla własnej firmy, prześledźmy dotychczasowe doświadczenie i osiągnięcia agencji (zwłaszcza w zakresie takich działań, jakie sami chcielibyśmy jej powierzyć). Nie lekceważmy także zwykłego porozumienia – jeżeli czujemy, że przedstawiciel danej agencji dobrze rozumie nasze potrzeby i nadaje na podobnych falach – przyszła współpraca zapowiada się nie tylko pomyślnie, ale również przyjemnie.
Pamiętajmy, że agencja, której powierzymy pieczę nad public relations stanie się ambasadorem wizerunku naszej firmy. Decyzja o wyborze odpowiedniego partnera nie powinna więc nigdy być podejmowana pochopnie. Poprzedzać powinna ją solidna analiza – zarówno własnej sytuacji, jak i oczekiwań wobec agencji PR.
Zostaw komentarz