Tworzenie sklepu internetowego, czyli poradnik e-przedsiębiorcy

Od kilku lat branża e-commerce bije rekordy popularności. Według portalu wiadomoscihandlowe.pl, wartość rynku sprzedaży internetowej w 2016 roku wyniosła 34,4 mld PLN. Ponadto, szacuje się, że do 2020 roku wzrośnie ona o prawie 100 % (62 mld PLN). Oznacza to, że trend ten zdecydowanie nie słabnie, co stwarza dodatkowe możliwości dla internetowych przedsiębiorców. Poniżej kilka wskazówek dla tych, którzy zamierzają otworzyć własny sklep internetowy.

Określenie strategii e-commerce

Po pierwsze, trzeba koniecznie zrobić badanie rynku, by wiedzieć na jakie produkty i usługi jest największy popyt. Znalezienie niszy rynkowej jest gwarancją, że przedsiębiorstwo nie okaże się fiaskiem, a działania przyniosą pożądaną korzyść. Następnym krokiem jest określenie strategii marketingowej, a więc jakie towary lub usługi będą sprzedawane, w jaki sposób oraz kto jest grupą docelową.

Techniczne aspekty sklepu internetowego

Nazwa firmy jest niezwykle ważną kwestią, która wyróżnia sklep na rynku. Warto, aby była ona chwytliwa, nietuzinkowa i niezbyt skomplikowana, dzięki czemu łatwo będzie można ją zapamiętać. Trzeba też koniecznie sprawdzić, czy dana nazwa w połączeniu z wybraną domeną nie została już wykorzystana przez inną witrynę. Do najchętniej rejestrowanych domen należą pl., com., eu., czy też domeny lokalne np. waw.pl. Należy także rozważyć rodzaj oprogramowania sklepu internetowego oraz hosting. Można wykupić licencję, korzystać z bezpłatnej czy też zakupić abonament, który umożliwia korzystanie z oprogramowania. W tym celu warto zajrzeć na stronę, gdzie znajdują się kompleksowe usługi dla sklepów e-commerce. Aby sklep był atrakcyjny dla odwiedzających, musi posiadać estetyczną i dobrze przemyślaną oprawę graficzną, dlatego też warto skorzystać z pomocy grafików lub gotowych szablonów dostępnych w ofercie sklepów oferujących m.in. rejestrację domen oraz oprogramowanie. Poza przejrzystym układem strony, witryna musi posiadać także przydatne i ciekawe dla użytkowników treści, czyli tzw. content (zdjęcia, infografiki, opisy produktów i usług).

Z myślą o kliencie

Wszelkie działania na stronie e-sklepu muszą być prowadzone w taki sposób, aby spełniały oczekiwania klientów. Użytkownicy powinni z łatwością znajdywać interesujące ich informacje, a więc należy unikać zbędnych zakładek czy przekierowań oraz zaprojektować witrynę tak, aby można ją było przejrzeć jak najszybciej i jak najprościej. Odpowiednie rozplanowanie układu strony to jednak nie wszystko. Trzeba przede wszystkim przewidzieć, co klient chciałby znaleźć na stronie. Pożądanym elementem jest zakładka z opiniami innych użytkowników, sekcja „Najczęściej zadawane pytania” oraz informacje o zwrotach i reklamacjach. Dodatkowo, proces składania zamówienia powinien być maksymalnie uproszczony, gdyż zniecierpliwiony klient może w każdej chwili zmienić zdanie i zrezygnować z zakupu.

Kwestie formalne

Podczas tworzenia sklepu internetowego koniecznością jest również dopełnienie kwestii formalnych. Należą do nich np. wysłanie niezbędnych danych do GIODO, określenie regulaminu oraz polityki prywatności, a także zamieszczenie informacji o tzw. „cookies”. Trzeba także wybrać rzetelnego i szybkiego w świadczeniu usług dostawcę, a więc podpisanie umowy z konkretnym brokerem, firmą kurierską lub Pocztą Polską jest niezbędne. Ponieważ handel internetowy uniemożliwia płacenie gotówką, trzeba wybrać inne formy płatności (przelewy, portfel elektroniczny, karta, SMS). W branży e-commerce jedną z głównych ról odgrywają także systemy płatności online, które usprawniają cały proces zakupowy. Do najbardziej znanych należą Dotpay oraz Przelewy24, chociaż coraz większą popularność zyskuje PayU, Payeezy czy też Transferuj.pl. Jeżeli wszystkie wyżej wspomniane wymagania zostały spełnione i sklep już istnieje, należy przetestować jego sprawność i zobaczyć, czy spełnia wymogi techniczne. W tym celu wykonuje się tzw. testy użyteczności (usability testing), które pomagają wykryć wszelkie niedociągnięcia.

Analiza efektywności oraz reklama sklepu internetowego

Aby dokonać pomiaru ruchu na stronie oraz dowiedzieć się kto najchętniej wybiera produkty danego sklepu warto skorzystać z narzędzi do analityki internetowej. Na podstawie danych uzyskanych w ten sposób można ulepszyć wszystko to, co wymaga poprawy oraz efektywniej tworzyć reklamę. W tym celu warto pomyśleć o personalizacji oraz o nowoczesnych formach promocji np. w social mediach lub w wyszukiwarkach. Jeżeli myślisz o założeniu sklepu internetowego i chcesz skorzystać z kompleksowej obsługi w zakresie oprogramowania czy pozycjonowania, zajrzyj na: www.nazwa.pl/sklepy-internetowe.

Materiał zewnętrzny