Jak zoptymalizować stronę mobilną?
5 kwietnia 2016 Pozycjonowanie
Mobilne strony internetowe cieszą się coraz większą popularnością, a i sama wyszukiwarka Google „docenia” je promując wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania. Oczywiście, nie każda strona może być określana mianem „przyjaznej urządzeniom mobilnym”. Aby wymóg ten został spełniony musi się dobrze prezentować na urządzeniu nie zmuszając użytkownika do powiększania treści lub przesuwania witryny na boki. Bardzo duże znaczenie ma też sama nawigacja, idealna jest więc sytuacja, w której jest ona możliwa dzięki użyciu jednego palca. Nietrudno się zatem domyślić, że optymalizacja strony mobilnej jest wyzwaniem o dużym znaczeniu. Na szczęście, jest to wyzwanie, któremu można sprostać. Od czego zacząć? Istnieje kilka sposobów, do których można się odwołać chcąc stworzyć stronę przyjazną urządzeniom mobilnym.
Na pierwszy plan wysuwa się w tym kontekście tak zwana strona responsywna i właśnie to rozwiązanie jest najczęściej zalecane przez specjalistów. Strony tego rodzaju charakteryzuje przede wszystkim to, że ich rozmiar sam dopasowuje się do tego, który jest charakterystyczny dla urządzenia wykorzystywanego do przeglądania zawartości sieci. Co ważne, adresy takich stron nie zmieniają się.
Kolejnym rozwiązaniem, którym warto się zainteresować jest mobilny adres URL. Tak adres, jak i kod html strony muszą jednak różnić się w zależności od jej wersji. Bez względu na to, jakie działania podejmiemy, już po wprowadzeniu zmian zaleca się sprawdzenie, w jaki sposób strona prezentuje się na poszczególnych urządzeniach. Kluczowe znaczenie powinno mieć dla nas w tym przypadku wyraźne wyświetlanie się tak samych obrazów, jak i czcionki. Tu warto pamiętać o tym, że naszym wrogiem mogą się okazać mobilne wtyczki takie, jak choćby popularny flash, zdecydowana większość urządzeń mobilnych nie radzi sobie bowiem z ich odczytem. Ważne jest też aktualizowanie kodu strony, choć na platformach takich, jak choćby WordPress, czynność ta jest wykonywana automatycznie.
Optymalizacja działającej strony
Optymalizacja strony mobilnej nie jest wcale zadaniem tak trudnym, jak mogłoby się to wydawać wielu osobom. Co więcej, zasady, na jakich się odbywa są zbliżone do tych, które mają zastosowanie na stronach statycznych. Jednym z ważniejszych aspektów, na które powinniśmy zwrócić uwagę jest szybkość otwierania strony. Już choćby dlatego warto wziąć sobie do serca zasadę mówiącą o tym, że im mniej, tym lepiej. W przypadku stron mobilnych ich skromny wygląd jest naprawdę wysoko ceniony, użytkownicy oczekują bowiem przede wszystkim, że będą się one błyskawicznie ładować. Badania potwierdzają, że użytkownik urządzenia mobilnego na ogół nie daje stronie www więcej niż trzech sekund na pełne załadowanie się. Jeśli czas ten się wydłuża – zamyka stronę i sprawdza, co ma mu do zaoferowania konkurencja. Szacuje się więc, że idealna strona mobilna nie powinna ważyć więcej niż 20 kB. Na szczęście, kilka prostych trików może ułatwić nam obniżenie wagi strony, a dobrym pomysłem jest choćby zastąpienie obrazków kodem CSS. Warto też stawiać na zwięzłe treści umieszczane na stronie mobilnej, urządzenia mobilne są bowiem na ogół wykorzystywane podczas wyszukiwania informacji szybkich i konkretnych.
Kolejnym aspektem, któremu warto poświęcić nieco uwagi jest ułożenie treści na stronie tak, aby najważniejsze informacje zawsze znajdowały się u góry. Dużo ostrożności należy też zachować podejmując próby łączenia kolorów, oczy użytkowników urządzeń mobilnych męczą się bowiem szybciej niż osób, które korzystają z komputerów stacjonarnych i laptopów. Innym zagadnieniem, którego nie powinno się ignorować jest te, które wiąże się z samą obsługą strony. Użytkownicy urządzeń mobilnych na ogół wykorzystują do tego palec, poszczególne elementy strony muszą być więc na tyle duże, aby swobodne kliknięcie w nie było czynnością bezproblemową.
Jak zoptymalizować stronę mobilną na podstawie danych?
Choć wszystkie przedstawione powyżej wskazówki są ważne, nie możemy zapominać również o danych, które zbierane są w raportach Google Analytics. To właśnie one stanowią wyjątkowo cenne źródło informacji na temat tego, jakie informacje są poszukiwane najczęściej za pomocą urządzeń mobilnych. Jeśli mamy tego świadomość, sami możemy umieścić je na pierwszym planie.
Jak ma wyglądać optymalizacja formularzy?
O dużym znaczeniu optymalizacji formularzy powinni myśleć przede wszystkim właściciele sklepów internetowych. Nie można więc zapominać o tym, aby pola do uzupełnienia pojawiały się ponad lub pod ich opisami. Ten prosty trik sprawia, że strona staje się węższa, a tym samym poprawie ulega widoczność kolejnych pól.
Pamiętać należy też o samej formie informacji na temat postępu rejestracji lub składania zamówienia, a klient musi szybko dotrzeć do informacji o tym, gdzie popełnił ewentualny błąd. Podczas optymalizowania strony mobilnej zastosowanie znajduje przede wszystkim zasada mówiąca o tym, że im jest prościej i bardziej przejrzyście – tym lepiej. Minimalistyczny układ usprawnia nawigację i sprawia, że odnalezienie ważnych informacji zabiera mniej czasu, a to ułatwia również samo pozycjonowanie.
Zostaw komentarz