Czy warto rejestrować nowe domeny?

Podmiotem zarządzającym domenami w Polsce jest NASK. Tzn. instytut ten odpowiada za domeny z rozszerzeniem .pl – zarówno krajowe, jak i lokalne, np. waw.pl. Natomiast w ujęciu globalnym domenami zarządza organizacja ICANN. To właśnie ona zdecydowała o znacznym rozszerzeniu liczby domen. Tak pojawiły się domeny nTLD.

Dlaczego wprowadzono domeny nTLD?

Początkowo klienci mieli do dyspozycji 5 domen najwyższego poziomu. Były to konkretnie: .edu, .com, .org, .gov, .mil. W 1990 roku pojawiła się domena krajowa .pl, natomiast pierwsze domeny krajowe były dostępne już w 1985 roku. To, że liczba dostępnych adresów wciąż się zmniejszała, spowodowało, że ICANN, czyli The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers, zaczęło przyjmować w 2012 roku wnioski o nowe domeny funkcjonalne najwyższego poziomu. W ten sposób doszło do 1900 zgłoszeń, a wśród dostępnych rozszerzeń pojawiły się m.in. .beer czy .photo. Wniosek do ICANN o własne rozszerzenie mógł wnieść każdy, problem w tym, że wpisowe wynosiło 185 tysięcy dolarów, a nikt nie dawał gwarancji, że wniosek zostanie zaakceptowany. Kolejnym kosztem, o ile rozszerzenie zostanie zatwierdzone, jest roczna opłata w wysokości 25 tysięcy dolarów. Jak podaje „Newsweek”, sama firma Google zgłosiła 101 domen dTLD. Nowe domeny zaczęły być stopniowo wprowadzane od 2013 roku.

Popularność nowych domen

Według danych nTLDStats popularność nowych domen stale rośnie. Na początku września 2018 roku liczba zarejestrowanych adresów wynosiła 24,8 mln. Jakie rozszerzenia cieszą się aktualnie największym zainteresowaniem? Najpopularniejsze są:

  • .top – ponad 3,5 mln domen i 14,1 proc. udziału w rynku nowych domen,
  • .loan – 2,3 mln i 9 proc.,
  • .xyz – 2 mln i ponad 8 proc.,
  • .club – 1,4 mln i ponad 5 proc.,
  • .online – 0,9 mln i ponad 3,5 proc.

Jak wygląda kwestia popularności, jeśli weźmiemy pod uwagę lokalizację? Polska zajmuje aktualnie 36. pozycję z udziałem 0,13 proc. i liczbą domen przekraczającą 32 tysiące. Jakie zatem są wyniki liderów? Najwyższe pozycje zajmują takie kraje, jak:

  1. Chiny – zdecydowany lider rankingu. Ponad 9 milionów nowych domen, a procentowo ponad 37 proc. z wszystkich zarejestrowano właśnie w tym kraju.
  2. Niedające się ustalić – lokalizacja rejestratora nie jest znana. To aż 20 proc. wszystkich nowych domen, a liczbowo ponad 5 mln.
  3. USA – z wynikiem 3,3 mln i udziałem procentowym na poziomie 13,2 proc.
  4. Japonia – blisko miliona domen i 3,82 proc. udziału w rynku,
  5. Singapur – blisko 600 tysięcy domen i 2,3 proc. udziału w rynku.

Czy nowe domeny mają w ogóle sens?

Trudno powiedzieć, żeby nowe rozszerzenia domen cieszyły się ogromną popularnością. Według danych NASK aktualna liczba domen .pl przekracza 2,6 mln, zatem wynik niespełna 25 milionów dla całego świata trudno uznać za spektakularny sukces. Z drugiej strony nowe domeny to w dalszym ciągu twór, który dopiero buduje swoją popularność, a też nie wszyscy są świadomi możliwości skorzystania z takiego rozszerzenia. Czynnikiem wpływającym na popularność nowych domen mogą być również ceny. Takie rozszerzenia oferuje m.in. szybka wyszukiwarka domen Az.pl. I tutaj widzimy, że ceny wyglądają następująco:

  • domena .pl – cena rejestracji 12,18 zł brutto, cena odnowienia 123 zł brutto;
  • domena .bar – cena rejestracji 319,80 brutto, identyczna kwota za odnowienie domeny;
  • domena .flowers – cena rejestracji i odnowienia jest taka sama – 713,40 zł;
  • domena .finance – cena za pierwszy rok użytkowania wynosi 258,3 zł, tyle samo co za drugi rok.

Oczywiście niektóre rozszerzenia są dostępne za około 100 zł, ale na pewno w przypadku tych domen odpada argument cenowy. Bez wątpienia takie rozszerzenie domeny jest dobrym rozwiązaniem dla tych właścicieli stron, którym po prostu zależy atrakcyjnym adresie, od razu sugerującym rodzaj wykonywanych usług. Na pewno fajnie może wyglądać adres pizzerii z rozszerzeniem .pizza, dodatkowo będzie prosty do zapamiętania dla klienta.

Nowe domeny – warto czy nie?

Jeśli nasza nazwa jest zajęta w przypadku domeny krajowej czy lokalnej albo chcemy po prostu mieć atrakcyjny adres związany z naszą działalnością, to nowe domeny można uznać za dobry pomysł. Na pewno trudno jednak powiedzieć, że jest to rozwiązanie dla każdego.

 

Materiał zewnętrzny