Masz sklep internetowy i nie analizujesz ruchu użytkowników? To gigantyczny błąd! Dowiedz się jak analizować ruch w Google Analytics 4

Posiadanie własnego sklepu internetowego to sposób na zarabianie całkiem dużych pieniędzy. Warunek jest jeden: funkcjonalność sklepu, a także prowadzone względem niego działania marketingowe i pozycjonujące, powinny uwzględniać specyfikę ruchu, jaki on generuje. W przeciwnym razie sklep stanie się "studnią bez dna", której utrzymanie będzie coraz droższe.

Google Analytics - czym jest to narzędzie?

Jakiś czas temu "przeglądarkowy gigant" wypuścił na rynek czwartą wersję swojego flagowego narzędzia służącego do badania ruchu na stronach WWW. Oczywiście oznaczenie jej numerkiem "4" jest równoważne z wniesieniem do narzędzia różnych nowości i udoskonaleń, ale to nie wszystko. Ogólna zasada działania aplikacji jest stała i niezmienna. Polega ona na wygenerowaniu i umieszczeniu na stronie specjalnego kodu, który monitoruje ruch na stronie i przekazuje okresowe raporty do użytkownika. Dzięki temu właściciel sklepu, korzystając z usługi analytisc, ma dostęp do wszystkich najważniejszych informacji i na ich podstawie może podejmować określone decyzje. Dowiedz się więcej o analityce internetowej: https://suasio.pl/analityka-internetowa/.

Prezentacja danych - co warto wiedzieć?

Google Analytics to narzędzie stale udoskonalane, które w profesjonalny sposób przedstawia wszystkie najważniejsze dane dotyczące konkretnego e-sklepu. Mają one najczęściej postać gotowych raportów obejmujących olbrzymią liczbę zmiennych. Poniżej przedstawimy tylko wąski zakres danych, z których może skorzystać wytrawny użytkownik tejże usługi. Zaznaczamy, że w rzeczywistości jest on znacznie szerszy.

  1. Źródło ruchu - to podstawowa informacja, którą każdy właściciel e-sklepu powinien znać. Możemy się z niej dowiedzieć, czy osoby odwiedzające naszą stronę trafiły do nas poprzez wyszukiwarkę, czy też odnośnik pochodzący z innej strony.
  2. Lokalizację ruchu - czyli miejsce, w którym osoba odwiedzająca naszą stronę przebywała w momencie jej odwiedzin. Jest to bardzo istotna informacja, gdyż na jej podstawie można ocenić lokalizację, w której znajduje się najwięcej potencjalnych klientów.
  3. Oprogramowanie - posiadacz e-sklepu może się dowiedzieć, z jakiego oprogramowania korzystały osoby odwiedzające jego stronę WWW. Mowa tu nie tylko o samej przeglądarce, ale też o rodzaju wykorzystywanego urządzenia (tablet, smartfon, PC), czy też obsługującego go systemu operacyjnego.
  4. Sposób działania - kolejną informacją, z jaką zapozna nas Google Analytisc jest zachowanie konkretnego użytkownika na naszej stronie. Z przedstawionych danych można się dowiedzieć, jak długo trwała dana interakcja, ile podstron zostało otwartych itd.

Mając tą wiedzę, można dość łatwo podjąć określone działania, które pozwolą nam odnieść większy sukces na internetowym rynku.

Dlaczego nie warto bagatelizować Google Analytics?

Wielu posiadaczy sklepów internetowych narzeka na to, że pomimo relatywnie dużego ruchu ich sklep nie generuje spodziewanych przychodów. Faktem jest, że dane zebrane przez Google Analytics nie zawsze dadzą jednoznaczną odpowiedź na pytanie co zrobić, aby odnieść sukces, ale mogą wskazać określone działania, które pozwolą zmaksymalizować zyski.

Poza tym warto również zwrócić uwagę na to, co "potrafi" to narzędzie w wersji 4. Otóż oprócz standardowych (i wymienionych powyżej) funkcji, aplikacja ta może również prognozować określone działania, które jej zdaniem będą właściwe w celu zmaksymalizowania ruchu i przychodów. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że Google Analytics w wersji 4 zostało stworzone z myślą o przyszłości pomiarów. Czy to oznacza rewolucję w tej kwestii? Na to pytanie trudno jednoznacznie odpowiedzieć, ale biorąc pod uwagę zmiany, jakie w innych branżach wprowadza np. sztuczna inteligencja, owa rewolucja wydaje się czymś oczywistym.

Jak rozpocząć swoją przygodę z Google Analytics 4?

Jeśli zastanawiasz się, jak zacząć korzystać z rzeczonego narzędzia, to poniżej prezentujemy krótką instrukcję, która naszym zdaniem będzie bardzo pomocna.

Opcja 1

Jeśli dopiero zaczynasz korzystać z tego narzędzia, to skup się na konfiguracji sposobu zbierania danych przez aplikację. Dzięki temu nie tylko uzyskasz dostęp do najważniejszych danych, ale też zapoznasz się z najważniejszymi funkcjami tego wyjątkowego środowiska.

Opcja 2

To rozwiązanie polecane znacznie bardziej zaawansowanym użytkownikom. Mowa tu o dodaniu narzędzia do witryny, która zawiera kod Universal Analytics. Co ważne, asystent konfiguracji narzędzia doda tę usługę tuż obok Universal Analytics. Oznacza to, że dotychczasowe narzędzie nadal będzie zbierać wszystkie najważniejsze dane. Oczywiście interfejs GA 4 daje możliwość skorzystania z obydwu usług.

Opcja 3

Opcja ta polega na dodaniu Google Analytics 4 do kreatora witryn, albo też popularnego systemu zarządzania treścią, czyli CMS. Jest to rozwiązanie polecane zwłaszcza dla tych osób, które mają witrynę obsługiwaną przez system CMS. Jeśli zatem Twoją stroną zarządza:

  • Wix,
  • WordPress,
  • Drupal,
  • Squarespace,
  • GoDaddy,
  • WooCommerce,
  • Shopify,
  • Magento,
  • Awesome Motive,
  • HubSpot itp.

To jest to rozwiązanie dla Ciebie.

Reasumując, ruch użytkowników to przyszłość. Dlatego warto, abyś analizował go z Google Analytics.

Artykuł partnera