Rozważasz rozpoczęcie pracy w charakterze przedstawiciela handlowego, opiekuna klienta lub na innym stanowisku związanym z handlem? Ofert na rynku jest sporo – w zasadzie każda firma musi sprzedać swoje produkty czy usługi, stąd też spore zapotrzebowanie na handlowców. Czym różnią się poszczególne stanowiska? Jakie są zalety i wady pracy w handlu i gdzie szukać uczciwych ofert?
Na jakich stanowiskach możesz pracować w handlu?
Praca w handlu to bardzo szerokie pojęcie. O charakterze danego stanowiska decyduje wiele czynników – m.in. specyfika branży, podejście właściciela firmy czy rodzaj sprzedawanych towarów lub usług. Co więcej, poszukując pracy w handlu, możesz natknąć się na ogłoszenia dla handlowca, przedstawiciela handlowego, opiekuna klienta, w obsłudze klienta czy koordynatora ds. sprzedaży. Czym – o ile w ogóle – różnią się te stanowiska?
Handlowiec to inne określenie sprzedawcy. W pracy ma do czynienia najczęściej z klientem detalicznym, rzadziej z firmami. Może pracować w sklepie stacjonarnym lub też realizować cele sprzedażowe telefonicznie lub elektronicznie.
Przedstawiciel handlowy również zajmuje się sprzedażą, ale częściej jego klientami są przedsiębiorstwa. Specyfika jego pracy wymaga przeważnie częstych wyjazdów, w celu odbywania bezpośrednich rozmów z kontrahentami i budowania relacji biznesowych.
Opiekun klienta to najczęściej stanowisko stworzone z myślą o kliencie klasy premium. Opiekun ma za zadanie przedstawienie oferty, przeprowadzenie klienta przez proces zakupu, jak również późniejszy kontakt z nim – np. w przypadku reklamacji czy chęci dokupienia pasujących artykułów z oferty.
Pracownik obsługi klienta to z kolei osoba odpowiedzialna za kompleksową obsługę standardowego klienta, głównie indywidualnego. Może to mieć miejsce w sklepie, w salonie oferującym usługi, a także za pośrednictwem infolinii.
Koordynator ds. sprzedaży należy do stanowisk kierowniczych. Zarządza on zespołem handlowców czy przedstawicieli handlowych, motywuje ich i wspiera podczas wszystkich ich działań. Jest osobiście rozliczany z wyników.
Zalety i wady pracy w handlu
Główną zaletą pracy w handlu jest możliwość osiągnięcia bardzo dobrych zarobków. Jeśli jesteś osobą otwartą i operatywną, potrafisz mówić przekonująco i szybko zapoznajesz się ze specyfiką produktu – prawdopodobnie będziesz mógł liczyć na atrakcyjne premie czy prowizje od sprzedaży. Handel to również dobry sposób na nawiązanie ciekawych relacji i poznanie interesujących ludzi.
To samo, co dla jednych stanowi zaletę, dla drugich będzie główną wadą pracy w handlu. Chodzi zatem o zorientowanie na wynik – raczej mało który pracodawca doceni, że handlowiec się starał, jeśli ten niewiele sprzeda. Dodatkowo konieczność codziennego kontaktu z klientami, także tymi sceptycznymi czy niezadowolonymi, może stanowić źródło stresu. Praca w handlu jest więc polecana raczej ekstrawertykom i osobom z dużym dystansem do siebie i otoczenia. Jeśli mowa o tobie – śmiało zatrudnij się na stanowisku opiekun klienta.
Gdzie szukać pracy w handlu?
Wśród ofert pracy, te dotyczące handlu stanowią większość. Czy warto wysyłać CV na wszystkie? Raczej nie – lepiej od razu postawić na tych pracodawców, którzy mają opinię uczciwych. Na szczęście można to łatwo sprawdzić – na dedykowanych portalach istnieje możliwość weryfikacji opinii o firmach, tak z perspektywy klienta, jak i pracownika.
Uważnie sprawdzaj oferty publikowane na portalach społecznościowych – ich nieautoryzowane treści, jak i łatwość zakładania wielu kont, przyciągają oszustów.
Zostaw komentarz