Influencer marketing – dlaczego warto współpracować z liderami opinii?

Marketerzy już dawno zauważyli, że marketing rekomendacji ma dużą siłę, na której marka może znacznie zyskać. Nic więc dziwnego, że influencer marketing zdobył ogromną popularność, skutecznie wspierając cele wizerunkowe i sprzedażowe firm. Dlaczego jeszcze coraz więcej marek przeznacza część budżetu na działania z influencerami?

Czym tak naprawdę jest influencer marketing?

Kiedyś dużą rolę odgrywały autorytety, które wyznaczały wzorce zachowań, później idole, czyli wzory do naśladowania, a obecnie mamy influencerów – twórców, którzy wywierają wpływ na konsumentów. Wszystkich łączy jedno: chęć naśladowania przez odbiorców. Influencer skupia wokół siebie osoby o podobnych zainteresowaniach, stylu życia czy poglądach. Wyraża swoje zdanie, dzieli się doświadczeniami, a jego rekomendacje mają wpływ na nasze decyzje zakupowe. Przykładowo, jeżeli stały czytelnik bloga planuje zakup wysokiej klasy słuchawek bezprzewodowych, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zasugeruje się zdaniem eksperta w branży technologicznej. Do tego dochodzi czynnik emocjonalny.

W przeciwieństwie do wielu celebrytów, z influencerami możemy nawiązać realny kontakt i stworzyć więź. Bloger lub vloger, któremu zależy na odbiorcach, z pewnością odpowie na komentarze lub wiadomości prywatne. Dobrych influencerów wyróżnia przede wszystkim szczerość i transparentność. Wielu twórców bardzo starannie dobiera marki do współpracy – w tym przypadku wartością jest subiektywizm i autentyczność. Jeżeli influencer uważa, że oferta jest korzystna dla odbiorców i opanował do perfekcji sztukę storytellingu, jest w stanie wypracować efekt podobny do sprzedawców. Influencer marketing nie ogranicza się jednak jedynie do ukazywania zalet produktów – ma on za zadanie także skupić wokół marki zaangażowanych użytkowników, którzy mogą przekształcić się w klientów.

Kampanie dla influencerów – zasięg to nie wszystko!

Kampanie dla influencerów realizują głównie agencje marketingowe, które posiadają bazy sprawdzonych twórców, wyspecjalizowanych w danej tematyce. Dzięki nim marka zyskuje na rozpoznawalności, buduje pozytywny wizerunek w oczach odbiorców, tym samym zwiększając szansę na sprzedaż. Kampanie dla influencerów mogą przypominać marketing szeptany bazujący na rekomendacji liderów opinii, ponieważ twórcy potrafią w prosty i nienachalny sposób dotrzeć do potencjalnych klientów. Firmy współpracujące z influencerami często w pierwszej kolejności zwracają uwagę na zasięgi, jednak duża liczba fanów na Facebooku, subskrybentów na YouTube, liczba komentarzy, lajków czy serduszek na Instagramie nie gwarantuje sukcesu.

Podstawową kwestią jest wybór influencera, który skupia grupę docelową, na jakiej nam zależy. Czasami lepiej podjąć współpracę z kilkoma mikrotwórcami niż jednym o dużym zasięgu. Aby kampanie dla influencerów przynosiły realne korzyści, należy także dobrze przemyśleć strategię i wyznaczyć konkretne cele, które chcemy osiągnąć poprzez współpracę, tak jak w przypadku jakichkolwiek innych działań marketingowych.

Artykuł sponsorowany